یزدفردا "نمايش "گلدونه" به نويسندگي فاطمه منتظري از جمله نمايشهاي منتخب پروژه تئاتر چهار فصل كشور بود كه سال گذشته تمرين و آماده اجرا شد؛ اما به دليل نداشتن سالن مناسب موفق به اجرا نشد.

كارگردان يزدي اين نمايش در گفت‌وگو با يزدفردا گفت: پس از رايزني‌هاي بسيار سر انجام تالار فرهنگ در اختيار گروه نمايش " شيد" قرار گرفت كه پس از يك جلسه تمرين اين نمايش مجبور شديم آنرا دوباره تعطيل كنيم. يكبار تعطيل كرديم چون تالار تبديل به انبار شده بود و يكبار تعطيل كرديم چون بودجه اي براي اجرا نداريم
سعيد شهريار در خصوص چگونگي مراحل تمرين نمايش گلدونه گفت: اين نمايش كه جزو يكي از طرحهاي پذيرفته شده در پروژه تئاتر چهارفصل ايران است در تابستان سال گذشته تمرين و آماده اجرا شد. قرار بود در مهرماه87 اجرا شود و با چند شركت بخش خصوصي هم مذاكراتي كرديم و توافق شد كه بعنوان اسپانسر هزينه هاي اجرا را تامين كنند. وقتي قصد اجرا داشتيم متاسفانه تالار فرهنگ تبديل به انبار شده بود. اينك كه تالار فرهنگ را تخليه كرده اند و تحويل داده اند سراغ اسپانسرها رفتيم گفتند كه وضعيت بازار خراب است و انبارهايمان پر است و نمي توانيم كمكي بكنيم. نتيجه اينكه
گويا سايه انبار هميشه بر سر فرهنگ و هنر حضور تعيين كننده اي دارد.
در خصوص اصرار به اجرا در تالار فرهنگ شهريار مي گويد: چون نمايش گلدونه بر اساس صحنه دوسويه تمرين و طراحي شده است فقط امكان اجرا در تالار فرهنگ را دارد . تالار فرهنگ يكي از تالارهاي بسيار مناسب براي اجراي نمايش در منطقه جنوب و شرق كشور است. ويزگي خاص اين تالار كه داشتن كف تخت و بدون صحنه ثابت است و صندليهاي متحرك امكان اجراهاي خلاقه را به هنرمندان تئاتر مي دهد اما گويا اداره ارشاد قصد دارد كه اين سالن را تبديل به تالار اجتماعات اداره كل كند و بودجه و طرح آنرا هم به تصويب وزارتخانه رسانده. به اين ترتيب يكي از بهترين سالنهاي تئاتر كه كم نظير است تبيدل به تالاري مي شود كه نمونه هاي آن بسيار وجود دارد و فقط اداره ارشاد خود داراي 4 سالن اينچنيني است( تالارهاي شرف الدين علي و هنر و سالن مجتمع امام علي و مركز علمي و كاربردي)
شهريار ضمن تائيد ضرورت بازسازي تالارفرهنگ مي گويد: تالار فرهنگ اصلا آكوستيك نيست و از سقف و بدنه مناسبي برخوردار نيست. ضمن اينكه از امكانات ايمني هم اصلا ندارد و حتما لازم است تا بازسازي شود ولي احداث صحنه قاب عكسي ثابت و نصب صندلي مبله ضربه بزرگي به تئاتر مي زند . مي شود سقف و بدنه را بازسازي كرد و امتياز كف و تخت بودن آنرا حفظ كرد اما اگر مسئولين اداره ارشاد اصرار دارند تالار داراي صحنه باشد مي شود كه صحنه را هم بصورت سيار و فلكسي بل طراحي كرد كه قابليت تغيير و جابجايي را داشته باشد.
اين نويسنده و كارگردان يزدي در مورد وضعيت فعلي تئاتر مي گويد : شرايط بسيار بدي است. مخصوصا در مورد حمايت مالي از گروههاي تئاتر. من هنوز نتوانسته ام اداره ارشاد را متقاعد كنم كه تعهد 2سال پيش خود نسبت به نمايش "كيش مهر" را پرداخت كنند حالا هم كه پيگيري كرده ام تا شايد بتوان با آن بودجه ، نمايش جديدي بروي صحنه ببرم كه متاسفانه هيچ نتيجه اي نگرفته ام.
يك هنرمند مگر چقدر در آمد دارد كه بخواهد هزينه‌هاي يك نمايش را تامين كند و بعد از 5/2 سال دويدن براي بودجه در نهايت با دست خالي نمايش بعدي را به روي صحنه ببرد؟"
گفتني است؛ از برنامه‌هاي بعدي سعيد شهريار نمايش "افسون بر تخت نشستن ماكان تيره بخت" است كه اين نمايش نيز جزء برگزيدگان بخش اجتماعي پروژه تئاتر چهار فصل ايران و يك بازخواني ايراني از نمايش مكبث اثر ويليام شكسپير است.اگر حمايتهاي لازم از اين نمايش انجام شود و تالار فرهنگ همچنان در اختيار گروهها باشد اين نمايش در تابستان امسال تمرين خواهد شد و انشاالله در اوايل مهرماه بروي صحنه مي رود.
گفتني است سعيد شهريار فعاليت تئاتري خود را از سال 1366 آغاز كرده و تاكنون نمايشهايي همچون: خودكشي احمقانه يك سرباز- آهو دختر شهر آفتاب- خوابهاي رنگي - آرش - كيش مهر و ........... اجرا كرده است. وي تاكنون موفق شده است 2 بار در جشنواره بين المللي فجر راه يابد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا